زنان سرزمین من

اعضای تیم فوتبال بانوان افغانستان به پاکستان منتقل شدند

یک‌ ماه پس از مسلط شدن گروه طالبان بر افغانستان، شماری از اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان و خانواده‌های آنان روز چهارشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) به پاکستان منتقل شدند.

این گروه قرار بود ماه گذشته به بیرون از افغانستان منتقل شوند، اما یک منبع نزدیک به تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که حملۀ انتحاری در نزدیکی دروازۀ ورودی میدان هوایی مانع انتقال آنان شد.

سردار نوید حیدر، سفیر جهانی سازمان غیر دولتی “فوتبال برای صلح” مستقر در لندن گفته است که پس از دریافت تقاضا برای نجات این بانوان ورزشکار افغان از سوی یک سازمان غیردولتی دیگر مستقر در بریتانیا به عمران خان، صدر اعظم پاکستان، که زمانی ستارۀ مشهور ورزش کرکت بود، نامه نوشت و خواستار کمک در این زمینه شد.

تا کنون بیش از ۷۵ نفر از ورزشکاران و اعضای خانواده‌های آنان از مرز زمینی تورخم وارد پاکستان شده و قرار است حدود ۳۰ نفر دیگر نیز به زودی به آن کشور منتقل شوند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که این ورزشکاران و اعضای خانواده‌های شان مدت یک ماه در پاکستان به سر برده و سپس به کشور دیگری منتقل خواهند شد، اما تا کنون مشخص نشده است که آنان به کدام کشور خواهند رفت.

آقای حیدر گفت که این بانوان ورزشکار که اعضای تیم‌های زیر ۱۴ سال، ۱۶ سال و ۱۸ سال بودند، چادری به سر کرده و مرز افغانستان و پاکستان را پشت سر گذاشتند.

طالبان در رژیم قبلی شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ زنان و دختران را از ورزش منع کرده بودند و نشانه‌هایی وجود دارد که اینبار نیز همچو محدودیتی را وضع کنند.

پیش از این یک مقام ارشد طالبان به یک رسانۀ آسترالیایی گفته بود که ضرور نیست که زنان ورزش کنند، اما بشیر احمد رستمزی، رییس کمیتۀ تربیت بدنی و ورزش افغانستان روز سه شنبه گفت که رهبران ارشد طالبان هنوز هم سرگرم تصمیم‌گیری در مورد ورزش زنان اند.

اعضای تیم فوتبال بانوان افغانستان به پاکستان منتقل شدند

احمدالله وثیق٬ عضو کمیسیون فرهنگی طالبان

بعد از آن که شبکۀ تلویزیونی اس‌بی‌اس هفته گذشته اظهارات احمدالله وثیق٬ یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان را نشر کرد که در آن به وضع محتمل محدودیت‌ها بر ورزش زنان اشاره شده بود، مقام‌های کرکت آسترالیا از لغو بازی‌های تیم کرکت این کشور با تیم افغانستان که برای ماه نومبر برنامه‌ریزی شده٬ هشدار دادند.

اما آقای وثیق سپس گفت که حکومت طالبان هنوز کدام پالیسی رسمی درمورد ورزش زنان ارایه نکرده است.

وثیق می‌گوید: “امارت اسلامی نه تنها با سپورت و ورزش مخالفت ندارد بلکه آن را تشویق هم می‌کند. ولی امارت اسلامی دربارۀ ورزش زنان موقف رسمی خود را هنوز اعلان نکرده است. امکان دارد در آینده اعلان شود. چیزی که من قبلا گفته بودم ابراز نظری بود با در نظر داشت وضعیت امنیتی و فرهنگی کشور.”

موج خارج شدن ورزشکاران، خبرنگاران و دیگر افراد مسلکی از افغانستان درحالی ادامه دارد که طالبان بارها با تاکید از مردم خواسته اند که از کشور خارج نشوند و اطمینان داده اند که مصوونیت آن‌ها را در داخل کشور اطمینان بخش خواهند کرد.

فواد چوهدری، وزیر اطلاعات پاکستان با نشر پیامی در تویتر از بانوان ورزشکار افغان استقبال کرده است: “تیم فوتبال بانوان افغانستان را که از مرز تورخم [به پاکستان] رسیدند، خوش آمدید می‌گوییم. این ورزشکاران پاسپورت معتبر افغانستان و ویزای پاکستان را با خود دارند.”

کم از کم ۷۵ عضو تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان و اعضای خانواده‌های آنان ماه گذشته به آسترالیا منتقل شدند.

اعضای تیم فوتبال بانوان افغانستان به پاکستان منتقل شدند

اعضای تیم بانوان، فعالان سیاسی و اجتماعی زن، و دیگر شخصیت‌های معروف هنری و فرهنگی در یک بخش از موج هجرت از افغانستان که ماه گذشته بعد از تسلط طالبان بر کابل آغاز شده٬ کشور خود را ترک می‌کنند.

تیم فوتبال بانوان ازسوی فدراسیون فوتبال افغانستان در سال‌های اخیر تاسیس شد. این تیم برخی بازیکنان نیرومند داشت که در بازی‌های بین‌المللی هم اشتراک کردند.

تیم فوتبال بانوان افغانستان بعد از این که چند سال پیش کرام‌الدین کریم٬ رئیس فدراسیون وقت فوتبال به اذیت و آزار جنسی متهم شد، توجه رسانه‌های داخلی و جهانی را به خود جلب کرد.

ازسوی دیگر توبا سنگر٬ رئیس تیم کرکت بانوان افغانستان از مسوولان کرکت جهان خواسته که اگر طالبان از بازی کرکت زنان جلوگیری کنند٬ تیم ملی کرکت مردان افغانستان نباید بخاطر چنین تصمیم مجازات شود.

توبا سنگر که بعد از تسلط طالبان به کانادا رفته به آژانس خبررسانی فرانسه گفته که وضع محدودیت بر کرکت، این بازی را که نو در افغانستان رونق یافته٬ سخت متضرر خواهد کرد.

او می‌گوید: “این نظر خوب نیست که به تیم ملی کرکت افغانستان محدودیت وضع شود، آن‌ها کشور خود را به گونه مثبت به جهانیان معرفی کرده اند.”

ثریا ماهوره

لیسانس حسابداری دارم .علاقه بسیاری به طراحی و ورزش دارم.اهل سفر و عاشق طبیعتم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا