فرهنگ و هنرمنتخب سردبیر

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

مراسم اختتامیه جشنواره لاجورد، “نخستین جشنواره ملی فیلم افغانستان” دیر هنگام شب گذشته (دوشنبه، دهم قوس/آذر) در مرکز فرهنگی روسیه در کابل برگزار شد.

در اعلامیه جشنواره لاجورد که امروز منتشر شد، آمده که “افغان‌فلم” به عنوان تنها اداره دولتی سینمایی افغانستان این جشنواره را با هدف تشویق فیلم‌سازان، بازیگران، عوامل فنی فیلمسازی و هنرمندان و ایجاد یک فضای رقابتی سالم در عرصه سینما در اول قوس/آذر افتتاح کرد.

شعار امسال این جشنواره “لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان” بود.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

در این اعلامیه لاجورد، “نخستین جشنواره ملی فیلم افغانستان” خوانده شده که با حمایت دولتی و همکاری بخش خصوصی، بعد از گذشت سال‌ها رکود سینمای این کشور برای ده روز برگزار شده است.

این نهاد افزوده که در نخستین دوره جشنواره لاجورد، ۵۵ فیلم در بخش رقابت‌های اصلی از بین ۲۱۰ فیلم فرستاده شده انتخاب و به نمایش گذاشته شدند.

این فیلم‌ها در ۹ سالن در مناطق مختلف کابل به نمایش گذاشته شدند. در مدت ده روز نمایش این فیلم‌ها نزدیک به پنج هزار تماشاگر آنها را دیده و در بخش رقابتی “انتخاب مردمی” بیش از یک هزار و ۵۰۰ تماشاچی به فیلم‌های مورد علاقه شان رای داده‌اند.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

شعار امسال این جشنواره “لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان” بود.

“تندیس زرین لاجورد” به گفته این نهاد با آب طلا و سنگ لاجورد در داخل افغانستان ساخته و ثبت رسمی وزارت اطلاعات و فرهنگ شده ‌است؛ این تندیس در بخش‌های مختلف “فیلم‌های داستانی، مستند، انیمیشن” اهدا شد.

 

در بخش فیلم‌های داستانی بلند

تندیس بهترین فیلم داستانی به فیلم “سیبی از بهشت” با کارگردانی همایون مروت و به تهیه کنندگی داوود وهاب رسید. جایزه بهترین کارگردانی، بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین را نیز این فیلم به دست آورد.

تندیس بهترین فیلم‌نامه نیز به فیلم “همسایه” به کارگردانی زبیر فرغند رسید. علاوه بر آن تندیس بهترین تصویر برداری و بهترین طراحی صحنه نیز به این فیلم اختصاص یافت.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شدصحرا کریمی رئیس افغان فیلم و برگزار کننده جشنواره

نصیر پژواک به دلیل کارش در فیلم “رسوای قرن ۲۱” بهترین چهره پرداز شناخته شد. تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز به محمد توفیق لایق برای نقش او در همین فیلم رسید.

بهترین صداگذاری در فیلم “پرنده پرنده نبود” توسط رشاد آرش انجام شده است. تندیس بهترین بازیگر نقش کودک نیز به این فیلم رسیده است.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را لینا علم، بازیگر فیلم “حسن” دریافت کرده است.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

بخش فیلم‌های مستند بلند

جایزه بهترین فیلم مستند به فیلم “مرغ طوفان” به تهیه کنندگی “گرگ و میش پرودکشن” رسیده است.

در بخش مستند، تندیس بهترین کارگردان را حسن نوری بخاطر کارش در فیلم “تارهای ممنوعه” گرفته است.

تندیس بهترین صداگذاری در این بخش به فیلم “زنگ تفریح ۳:۴۵ دقیقه”رسیده است.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

طاهر زهیر سرپرست، وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز در این برنامه حضور داشت

تندیس بهترین تدوین نیز به فیلم “قصه‌های شب افغانستان” از الکا سادات رسیده است.

تندیس بهترین موسیقی متن نیز به فیلم “مرغ طوفان” داده شده است و بهترین تصویربرداری نیز در فیلم “من کار خودم را می‌کنم” انجام شده است. تندیس بهترین تحقیق نیز در فیلم “سربازان بی صدا می‌میرند” به رعنا صادقی تعلق گرفت و بهترین مستند تلویزیونی به “مستند قندهار” به تلویزیون تمدن تعلق گرفته است.

در بخش فیلم کوتاه فیلم “شیخک” از نسیم سیامک بهترین مستند کوتاه شناخته شده است.

به همین ترتیب فیلم “پرنده، پرنده نبود” ساخته فیصل جمالیار منتخب هیات داوران در بخش فیلم بلند داستانی و فیلم مستند ۲۸ اسد ساخته عبدالصبور خنجی منتخب داوران در بخش مستند شناخته شد.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

فیلم نوارها ساخته لاجورد حقیقی، بهترین انیمیشن شناخته شده است.

در بخش رقابت جانبی؛ تندیس بهترین پوستر به فیلم “کابل شهری در باد” ساخته ابوذر امینی داده شده است. تندیس بهترین فیلم در نگاه نو به فیلم “سفر به مکان صفر” ساخته داوود هلمندی شناخته شده است. بهترین فیلم اول، فیلم “خانم دریایی” ساخته مرسل عزیزی، بهترین فیلم منتخب مردم نیز فیلم “سکوت” معرفی شده و بهترین فیلم سینمای عامه پسند نیز فیلم “نقاب پوش” شناخته شده است.

همچنین این جشنواره برای قدردانی از سینماگران تندیس ویژه زرین لاجورد را به انجنیر لطیف، رویا سادات و حاجی گل اسیر اهدا کرد.

جشنواره ملی فیلم لاجورد در کابل برگزار شد

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در حال اهدای تقدیر نامه

حمید جعفری

فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ ، سردبیر سایت دانشجویان افغانستان ، همصنفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا