منتخب سردبیرمهاجرین

چگونه برای برنامه پذیرش 20 هزار پناهجوی کانادا اقدام کنیم؟

چگونه برای برنامه پذیرش 20 هزار پناهجوی کانادا اقدام کنیم؟

دولت کانادا پس از سقوط کابل به دست طالبان طی اطلاعیه ای اعلام کرد که 20 هزار پناهجوی افغان را در این کشور می پذیرد. این برنامه شامل افراد خاصی می شود که در سایت دولت کانادا اعلام شده است و می توانید اطلاعات کامل مربوط به آن را در ادامه بخوانید.

 

کانادا برنامه اسکان مجدد را گسترش می دهد

در 13 آگوست 2021 دولت کانادا اعلام کرد همچنان نگران وخامت اوضاع در افغانستان و خطرات ناشی از آن برای بسیاری از افغانهای آسیب پذیر است. برنامه مهاجرت ویژه کانادا قبلاً بسیاری از افغان ها را به کانادا آورده است.

با ادامه تسلط بیشتر طالبان بر افغانستان ، جان افغان ها در معرض تهدید قرار گرفته و بسیاری قبلاً از این کشور فرار کرده اند. برای کمک به حل بحران انسانی فزاینده ، وزیر مهاجرت ، وزیر دفاع ملی و وزیر امور خارجه اعلام کردند که کانادا 20000 افغان آسیب پذیر که توسط طالبان تهدید شده و مجبور به فرار از افغانستان شده اند را در این کشور می پذیرند.

همچنین ،کانادا به اجرای برنامه ویژه مهاجرت برای افغان هایی که به کانادایی ها در افغانستان کمک کرده اند ، ادامه می دهد. علاوه بر این ، گروه های بسیار آسیب پذیر از جمله رهبران زن ، مدافعان حقوق بشر ، روزنامه نگاران ، اقلیت های مذهبی تحت تعقیب ، افراد دگرباش جنسی ، و اعضای خانواده مترجمان نیز توسط دولت کانادا پذیرفته می شوند.

با اجرای این برنامه ، کانادا به کاهش سرازیر شدن پناهندگان افغان به کشورهای همسایه کمک کرده و به این پناهجویان، خانه و اقامت دائمی کانادا اعطا می کند. برای شروع اجرای این برنامه ، شرکای بین المللی و داخلی کانادا ، حامیان خصوصی و سازمان های شهرک سازی مشارکت خواهند داشت. لازم به ذکر است که متقاضیان باید تمام شرایط پذیرش معمول را داشته باشند ، بنابراین زمان بندی پردازش درخواست ها نیز تسریع خواهد شد.

همانند تلاش های قبلی اسکان مجدد کانادا در مقیاس وسیع ، دولت از مردم کانادایی که می خواهند در این پروسه همکاری داشته باشند استقبال می کند. بعنوان مثال ، دولت کانادا در حال گسترش همکاری خود با بنیاد Manmeet Singh Bhullar برای اسکان مجدد صدها سیک و هندوی مورد آزار و اذیت در افغانستان است. طی چند هفته گذشته ، شاهد سرازیر شدن حسن نیت کانادایی ها در سراسر کشور بودیم که مشتاق باز کردن خانه ها و قلب خود هستند. این حمایت پرشور همچنان تلاش های ما را هدایت می کند و ما از پناهجویان افغان بیشتر در کانادا استقبال می کنیم.

 

وزیر مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی گفته که پناهندگی به آسیب پذیرترین افراد جهان نشان می دهد که ما به عنوان کانادایی به ویژه در مواقع بحرانی چه کسی هستیم. با ادامه یافتن پذیرش پناهجویان افغان در کانادا ، ما تلاش خود را مضاعف می کنیم تا به 20000 پناهجوی افغان – که در داخل و خارج از افغانستان جزء اقشار آسیب پذیر محسوب می شوند – در اینجا امنیت شان را تامین کنیم. اوضاع در افغانستان بسیار دلخراش است و کانادا بیکار نخواهد ماند.

 

وزیر دفاع ملی کانادا نیز گفته که کانادایی ها از وخامت اوضاع در افغانستان بسیار نگران هستند. مردم در سراسر جهان می دانند که می توانند روی حمایت کانادا در مواقع ضروری حساب کنند و کانادا در کنار افغان های آسیب پذیر خواهد بود. رهبران زن ، مدافعان حقوق بشر ، روزنامه نگاران ، اقلیت های مذهبی ، افراد دگرباش جنسی ، و دیگر افراد تحت پوشش این برنامه در کانادا در امان خواهند بود و من مشتاقانه منتظر استقبال آنها در کشورمان هستم.

 

وزیر امور خارجه نیز از افغان ها حمایت کرده و گفته که من به عنوان وزیر امور خارجه وضعیت افغانستان را با دقت دنبال می کنم. من همچنان با متحدان و سفیرمان در کابل در تماس نزدیک هستم و همچنان وضعیت امنیتی را با دقت زیر نظر دارم. افغانها جان خود را در معرض خطر زیادی قرار داده اند تا از کانادا برای کمک به افغانها در دستیابی به دستاوردهای مهم دموکراتیک ، حقوق بشر ، آموزش ، بهداشت و امنیت در بیست سال گذشته حمایت کنند. ما به آنها بدهکار هستیم و به تلاش خود برای حفظ امنیت آنها ادامه می دهیم.

 

برنامه پذیرش 20000 پناهجو چگونه اجرا می شود؟

برنامه پذیرش پناهجویان افغان شامل دو گروه خواهد بود:

گروه اول

شامل اتباع افغان و خانواده های آنها است که به دولت کانادا کمک کرده اند.

 

گروه دوم

شامل برنامه بشردوستانه ویژه ای که بر اسکان مجدد اتباع افغان که در خارج از افغانستان هستند و شامل موارد زیر است:

  • رهبران زن
  • مدافعان حقوق بشر
  • افراد دگرباش جنسی
  • روزنامه نگاران و افرادی که به روزنامه نگاران کانادایی کمک کردند
  • اعضای نزدیک خانواده یکی از موارد فوق
  • اعضای خانواده گسترده مترجمان قبلاً اسکان مجدد که به دولت کانادا کمک می کردند

این افراد ،برای واجد شرایط بودن یا رسیدگی به درخواست خود ، نیازی به حضور در افغانستان یا بازگشت به افغانستان ندارند.

 

اقدامات ویژه برای افغان ها در کانادا

کانادا همچنین اقدامات تسهیل کننده ویژه ای را برای افغان هایی که در حال حاضر در کانادا هستند انجام می دهد که برنامه های حمایتی خانواده و تمدید اقامت موقت است.

 

اگر سوالی درمورد برنامه مهاجرت برای افغان هایی که به دولت کانادا کمک کرده اند دارید می توانید از طریق ایمیل زیر با دولت کانادا مکاتبه کنید:

Canada-Afghanistan@international.gc.ca

 

همچنین اگر درمورد برنامه بشردوستانه برای اسکان مجدد افغانها در خارج از افغانستان سوالی دارید می توانید از طریق ایمیل زیر مکاتبه کنید:

IRCC.SituationAfghanistan.IRCC@cic.gc.ca

 

درمورد افرادی که در کانادا حضور دارند و می خواهند اعضای خانواده شان را دعوت کنند:

IRCC.SituationAfghanistan.IRCC@cic.gc.ca

 

همچنین می توانید با شماره زیر تماس بگیرید و سوالات تان را مطرح نمایید:

1-613-321-4243+

Monday to Friday, 6:30 a.m. to 7 p.m

 

لازم به ذکر است که این برنامه هنوز به مرحله عملی نرسیده است و افراد می توانند را از طریق ایمیل های مربوطه پاسخ سوالات شان را دریافت نمایند. در صورت انتشار اخبار جدید در رابطه با برنامه مهاجرتی کانادا برای اتباع افغانستان ، در سایت همصنفی اطلاع رسانی می شود.

 

منبع : سایت دولت کانادا

Canada expands resettlement program to bring more Afghans to safety

Supporting Afghan nationals: About the special programs

 

حمید جعفری

فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ ، سردبیر سایت دانشجویان افغانستان ، همصنفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا