فرهنگ و هنرمنتخب سردبیر

فیلم اسکیت‌ برد دختران افغان برنده اسکار بهترین مستند کوتاه

کرول دایسینگر، کارگردانی و النا آندریچوا، تهیه کنندگی این فیلم را به عهده داشتند

فیلم “آموختن اسکیت‌بورد در منطقه جنگی (اگر یک دختر باشید)” برنده جایزه بهترین مستند کوتاه آکادمی اسکار ۲۰۲۰ شد.

این فیلم روایتی از گروهی از دختران افغان است که در آموزشگاهی به نام “اسکیتستان” در یک محله فقیرنشین در کابل نوشتن و خواندن یاد می‌گیرند و اسکیت‌بورد می‌آموزند.

آموختن اسیکت‌بورد به آنها جرئت و شجاعت می‌بخشد تا بتوانند با چالش‌هایی که روبه‌رو می‌شوند، مقابله کنند.

این مستند کوتاه با کارگردانی کرول دایسینگر، فیلم‌ساز آمریکایی و تهیه کنندگی النا آندریچوا، فیلم‌ساز بریتانیایی در افغانستان ساخته شده است.

خانم دایسنگر در سخنرانی‌اش هنگام دریافت جایزه گفت که از سال ۲۰۰۵ به این طرف در افغانستان کار کرده است و این فیلم “نامه عاشقانه” او به دختران شجاع آن کشور است.

فیلم اسکیت‌ برد دختران افغان برنده اسکار بهترین مستند کوتاهاین مستند کوتاه یک هفته پیش نیز برنده جایزه آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) در بخش فیلم‌های کوتاه شده بود.

 

صحرا کریمی، رئیس اداره دولتی افغان فیلم در واکنش به موفقیت این فیلم اظهار خرسندی کرده اما در عین حال تاکید کرده که این فیلم بدون اخذ مجوز از اداره افغان فیلم در افغانستان ساخته شده است.

خانم کریمی در صفحه توییترش نوشت: “خوشحالم برای این فیلم با اینکه بدون مجوز از افغان فیلم ساخته شده است. منتها همین که نام افغانستان در اسکار درخشیده است؛ خوشحالیم”.

مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ امروز (دوشنبه ۱۰ فوریه) ۴ و نیم صبح به وقت تهران، ۵ و نیم صبح به وقت کابل در سالن معروف تئاتر دالبی، شهر لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد.

در این جشنواره فیلم کره‌ای “انگل” نوشته بونگ جون هو و هان جین وو برنده بهترین فیلمنامه اصیل شد.

افغانستان نیز فیلم “حوا، مریم، عایشه”، ساخته صحرا کریمی را به عنوان نماینده خود در این جشنواره انتخاب کرده بود اما از ادامه رقابت‌ها حذف شد.

مراسم اسکار ۲۰۲۰ با اعطای جایزه بهترین فیلم سال که از طرف جین فوندا معرفی شد، و سخنرانی کادر فیلم “انگل” از کره جنوبیبه پایان رسید.

حمید جعفری

فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ ، سردبیر سایت دانشجویان افغانستان ، همصنفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا